PROJECTES ESO
La innovació metodològica i tecnològica són clau en aquest procés de canvi de paradigma educatiu. La integració de les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement en els processos educatius, que pretén promoure l’ús de noves metodologies educatives que es recolzin en l’ús de dispositius tecnològics, són el nou pas per la millora de l’èxit i per adaptar el fet educatiu a les noves necessitats que planteja la societat.
A l’ESO estem implantant d’acord amb els eixos estratègics del nostre PEC, el projecte Connecta’t 1×1. Un projecte que a través de l’ús de l’iPad permet combinar els recursos tradicionals amb tota la potencialitat de la xarxa i on l’alumnat aprèn a aprendre des d’una realitat compartida.
LES MATEMÀTIQUES I LA LLENGUA ANGLESA
A les matèries de Matemàtiques (3r i 4t d’ESO) i Llengua Anglesa (2n, 3r i 4t d’ESO) es treballa en agrupaments flexibles. Aquests agrupaments d’alumnes són una estratègia organitzativa i curricular per a atendre la diversitat de ritmes d’aprenentatge, d’interessos i característiques de l’alumnat i suposen una resposta a l’esforç de l’equip docent per plantejar-se organitzacions metodològiques que afavoreixin l’aprenentatge de tothom i ajudin el professorat a fer front a la diversitat de situacions (socials, lingüístiques, culturals, curriculars, etc). Aquests grups s’estructuren d’acord amb les diferents nivells de competència i aprenentatge de l’alumnat amb l’objectiu que tots i cadascun d’ells puguin assolir els màxims coneixements.
TREBALL PER PROJECTES
El treball per projectes afavoreix que l’alumnat pensi per ell mateix, investigui, sigui autònom i aprengui a ser crític. Fer-se preguntes, tenir curiositat, saber buscar informació, sintetitzar-la i comunicar-la, tot relacionant-la amb l’entorn de treball, ajuda a tenir iniciativa, motivació i autonomia davant de cada aprenentatge.
A més, l’escola aposta per una nova manera d’aprendre, de forma cooperativa, en grups reduïts, on cada alumne desenvolupa un rol clau per tal d’aconseguir un millor resultat.
FRANCÈS A 4 ANYS
Ja fa quatre cursos, l’escola va optar per oferir a l’alumnat de secundària de la nostra escola, la possibilitat de fer una segona llengua estrangera: el francès. El caràcter d’opcionalitat d’aquesta segona llengua estrangera varia dels primers dos cursos de l’ESO als dos darrers. Mentre que a 1r i 2n d’ESO és una matèria que fan tots els nostres alumnes (creiem que és la manera de tenir un mínim coneixement d’aquesta nova llengua) a 3r i 4t d’ESO, és opcional, amb la qual cosa només la fan aquells alumnes que volen continuar aprenent i aprofundint en la llengua francesa.
LIVE & LEARN
El projecte Live and Learn consisteix en una estada d’estudiants de l’escola als centres KGGS i Carre’s ubicats a les localitats angleses de Grantham i Sleaford. L’estada és de 15 dies i l’objectiu del projecte és que l’alumnat intercanviï coneixements i experiències d’un sistema educatiu ben diferent al català, assisteixi a classe de forma regular i s’allotgi a casa d’una família anglesa de l’escola incorporant els seus hàbits, rutines i costums. Els nostres alumnes, després d’un procés de selecció, viatgen a inicis de juliol i els alumnes anglesos ens visiten a l’octubre.
APRENENTATGE I SERVEI (APS)
Un dels nostres objectius és formar persones amb valors com la solidaritat, la sostenibilitat, la justícia o l’esperit crític. En l’APS els nois i noies no tant sols coneixen la manera de treballar de diverses organitzacions, tant locals com del país, si no que participen directament en la realització d’un treball compartit en el qual es combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un projecte ben articulat en què l’alumnat es forma tot treballant sobre les necessitats reals d’un entorn específic amb l’objectiu de millorar-lo.
BOCINS D’HISTÒRIA
Bocins d’història és un projecte de la Fundació Trams. Neix amb la voluntat de donar a conèixer el nostre passat més proper a partir de testimonis vius, tot afavorint les relacions intergeneracionals entre els nostres alumnes i la gent gran del nostre entorn. Conèixer la història no escrita, la història local a partir del testimoni oral de persones anònimes que han viscut en primera persona el nostre passat més recent i que han contribuït d’una forma o altra a construir el nostre present. Els treballs dels alumnes es recolliran a l’eina TramsLoc de la Fundació Tr@ms. Aquest projecte es porta a terme amb els alumnes de 1r d’ESO.
PROJECTE GEMTIC
Diuen que la millor manera d’aprendre és tenir l’oportunitat d’ensenyar-ho a un altre/a… L’alumnat “expert” TIC, a les seves classes, liderarà part del procés d’aprenentatge i ús dels dispositius digitals que es faran servir durant el curs. Formar part d’aquest equip pretén potenciar el voluntariat, la comunicació, l’aprenentatge competencial i el compromís de l’alumnat dins l’aula. Les seves funcions són: resoldre problemes tècnics senzills de l’alumnat i del professorat dins l’aula; acompanyar i explicar als companys/es de classe l’ús de l’IPAD i les diferents aplicacions que s’utilitzaran a l’aula; crear i editar tutorials de asuport; fomentar i facilitar el bon ús de les tecnologies a l’aula, i representar a l’alumnat pel que fa a l’aprenentatge amb les TIC dins i fora de l’escola.
DEPARTAMENT DE CIÈNCIES DE TR@MS
L’objectiu principal és compartir pràctiques a l’àmbit científic, així com recursos i metodologies emprades per part del professorat i dels alumnes.Aquest curs des d’escola hem iniciat un pràctica conjunta estudiant l’efecte de la contaminació sobre la germinació de les llavors de gespa. La contaminació de l’agua de reg s’ha fet, d’una banda, amb sal marina i per un altra banda, amb vinagre de vi.Cada escola ha escrit els resultats del seu experiment en un full de càlcul compartit del Google Drive. Aquest projecte s’està portant a terme amb els alumnes de 4t d’ESO de la matèria de modalitat de biologia i geologia.
SCIENCE BITS
Aquest projecte consisteix en impartir en anglès alguns dels temes (un tema per trimestre) que es fan dins de l’assignatura de ciències naturals de 1r i 2n d’ESO. Cada alumne té una llicència i amb aquesta pot accedir al material a través de la plataforma: www.science-bits.com.
VIDEOTR@MS
Aquest projecte consisteix en la creació d’un material didàctic en forma de vídeo per part dels alumnes de visual i plàstica de 4t d’ESO. Aquest material ha de tenir una durada aproximada de 10 minuts i ha de tenir una temàtica que estigui relacionada amb l’educació etico-cívica. Aquí podeu veure un exemple:
TR@MSCRIURE
L’objectiu d’aquest projecte es treballar la literatura catalana. Hi ha diferents categories, les quals tenen nom d’autors reconeguts. Cadascuna de les escoles que participen presenten un text per la categoria, text triat pels docents de cada centre. Hi haurà dos jurats: el jurat especialitzat, format per persones de l’àmbit literari i docent i el jurat popular, format pels alumnes de cada cicle, els qual alumnes de cada cicle, els quals votaran els textos corresponents, exceptuant els text de la seva escola.
JOCS FLORALS
Els Jocs Florals constitueixen un concurs literari de primera magnitud al GEM. Tot l’alumnat d’ESO participa en els Jocs Florals. El departament de Llengua catalana escull un autor o autora al voltat del qual gira la decoració i organització dels Jocs. Tot l’alumnat escriu un relat amb pseudònim escollint un dels temes proposats. Posteriorment, el jurat (format pel professorat de llengua catalana) selecciona els tres millors relats de cada curs d’ESO. Conjuntament, s’organitza l’acte de lliurament de premis.
EMPRENEDORIA
Entenem l’emprenedoria com a actitud i competència transversal, com a objecte de coneixement i de treball en un món canviant on l’aprenentatge autònom serà fonamental i en el qual serà imprescindible promoure el rigor, la capacitat d’iniciativa, l’exigència, la cultura de l’esforç, el treball en equip, la resolució de conflictes, la motivació, l’exercici del lideratge, la iniciativa, entre d’altres. Amb aquest model d’emprenedoria, la nostra proposta ha estat doble: descobrir els talents del nostre alumnat i fomentar-lo (3r ESO) i consolidar el treball cooperatiu i la creativitat dels nois i noies a través de la creació d’una miniempresa (4t ESO).