Un any aplicant “Enlaira’t”, el Pla Estratègic cap a un aprenentatge més creatiu i sostenible

L'Escola GEM de Mataró té una oferta formativa completa de 0 a 18 anys. Llar d'infants, Educació Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius

Un any aplicant “Enlaira’t”, el Pla Estratègic cap a un aprenentatge més creatiu i sostenible

Fa gairebé un any que vam presentar Enlaira’t, el pla estratègic que marca les línies d’actuació del GEM per als pròxims anys. Ara, uns quants mesos després, en fem un primer balanç dels passos que estem fent per arribar a complir l’objectiu i tenir-lo aplicat l’any 2030. Moment en què finalitza el període marcat per materialitzar-lo. 

El Pla es marca cinc àrees de treball: governança, comunitat, persona, benestar i ideació. Tot plegat amb quinze accions definides per dur-ho a terme. De fet, el model d’escola en el que ha de convertir-se el GEM en els anys que venen és el d’una comunitat que posa èmfasi en la creativitat i en l’aprenentatge experimental. Només d’aquesta manera es podrà dotar els nostres alumnes de les capacitats necessàries per ser més líders, més autònoms i amb més benestar emocional. 

Precisament, la filosofia maker i l’ètica hack són dos dels pals de paller d’aquest model que vol aconseguir el GEM i que ja són, a hores d’ara, part de la metodologia que s’aplica a les aules.

Quins són els principis de la filosofia maker? Què és l’ètica hack?

Aprendre gràcies a la manipulació d’objectes, crear a través d’un aprenentatge pràctic que compta amb l’ús de la tecnologia i materials per construir, són la base de la filosofia maker de la que al GEM en fem bandera com a metodologia d’aprenentatge. 

Respecte a l’ètica hacker, aquesta és una forma d’acostar-se a la tecnologia amb actitud curiosa i amb ganes d’aprendre com estan fetes les coses. 

De fet, el GEM compta amb una aula maker, inaugurada fa tres cursos, on es treballa en un entorn que fomenta la creativitat, el treball obert i la cultura emprenedora. Precisament a partir d’aquí, neixen les 15 accions del nostre Pla Estratègic.

Una de les primeres mesures aplicades ha estat la iniciativa #capcaraalesxarxes. Un procés a partir del qual s’ha treballat per reduir la presència de l’alumnat a les fotografies, amb l’objectiu de millorar la seva privacitat i reduir la sobreexposició dels infants. 

L’ús dels mòbils entre adolescents i joves és, en la majoria de famílies, un mal de cap. El moviment #DesMÒBILitza’t es proposa desplaçar l’accés al telèfon mòbil dels 12 als 16 i convida a les famílies a sumar-se a la iniciativa. La plataforma vol ser un espai d’informació i transformació per a un benestar digital de les generacions presents i futures. De fet, és un projecte que ha anat molt més enllà de l’àmbit de l’escola GEM. Des que es va presentar #DesMÒBILitza’t, l’adhesió de famílies que volen endarrerir l’accés dels seus fills i filles al telèfon mòbil no ha parat de créixer. En aquest sentit, el ressò del projecte ha arribat arreu de Catalunya i a les Balears. Més de 400 persones s’hi han interessat i han aportat el seu gra de sorra per contribuir a aconseguir aquest endarreriment en l’accés a telèfon mòbil. 

Aquest curs 2024-2025 és el de l’inici d’execució del Pla Estratègic. Un document viu que ha de continuar sumant i al qual es poden fer aportacions, per tal de continuar millorant el GEM i contribuir al seu lideratge al territori.

Deixa un comentari