Novetats curs 25-26: fomentem una campanya per a l’ús social del català

L'Escola GEM de Mataró té una oferta formativa completa de 0 a 18 anys. Llar d'infants, Educació Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius

Novetats curs 25-26: fomentem una campanya per a l’ús social del català

El català i l’ús que en fem centra la campanya que posem en marxa al GEM aquest curs 25-26. Ens mantenim, així, centrats en qüestions que afecten infants i adolescents. Després de dos cursos posant l’accent en iniciatives d’àmbit digital: #DesMÒBILitza’t (23-24) i #CapCaraAlesXarxes (24-25), aquest curs ens fixem l’ús social del català entre els joves. 

La llengua i què podem fer per mantenir-la i fomentar-ne l’ús va centrar, fa uns dies, la jornada inaugural del curs 25-26. L’objectiu, com hem fet en cursos anteriors, és reflexionar sobre la situació del català i com podem fomentar-lo, també des de l’escola. Foment que no farem només els docents i personal del centre, sinó que implica també a les famílies. 

Precisament per això, durant aquest curs promourem la creació de parelles lingüístiques des de l’escola, en col·laboració amb el CNL (Centre de Normalització Lingüística). Acostarem i ajudarem a trobar-se a persones catalano parlants amb persones que no ho són. 

Des dels inicis del GEM, a mitjan dècada de 1960, el català ha estat i és la llengua que ens acompanya. Forma part del nostre projecte educatiu i del procés d’ensenyament i aprenentatge de la nostra escola. 

L’ús del català a l’aula

L’ús de la nostra llengua ha retrocedit entre els joves, els darrers anys.  Així, a l’hora de respondre als docents i en els moments de treball entre iguals les dades mostren canvis significatius en l’ús del català. Mentre el 2006 les dades del conjunt de Catalunya situaven aquest ús en el  67%, l’any 2021 havia retrocedit fins al 39% (en el moment de respondre el docent) i fins al 21% (quan els adolescents parlen entre ells). 

Precisament, durant la celebració de la jornada inaugural, vam posar de manifest les oportunitats integradores que ofereix el català. Ho vam mostrar amb l’experiència de tres alumnes i exalumnes que van aprendre la llengua catalana a partir del seu pas per les aules del GEM. Són l’Andi Wang (29 anys) que va arribar a cinquè de primària, el Javeh Ellhmaidi(¿?) (19 anys) que tot i néixer aquí i cursar tots els seus estudis al GEM, fins a i5 no va començar a entendre les primeres paraules en català. La tercera és la Lora Dimitrova (13 anys) que va fer el seu primer contacte amb el català quan va arribar al GEM a quart de primària. 

A més a més dels alumnes i exalumnes, l’acte inaugural del curs va comptar amb la participació de la creadora de contingut Berta Aroca, la responsable del CNL, Silvana Casal, i amb Joaquim Arnau, membre de l’Institut d’Estudis Catalans. 

La llengua catalana és cultura, identitat i futur. És l’idioma que ens uneix, que ens permet explicar qui som i projectar-nos cap al futur. A la jornada inaugural, vam destacar la seva vàlua com a eina cohesionadora, d’expressió i creació. Un espai que va servir per reflexiona sobre la importància de mantenir viva la nostra llengua amb punts de vista diferents, des de punts de vista generacionals, professionals i personals. 

Deixa un comentari