T’apuntes al repte #capcaralesxarxes?

Engeguem el repte #capcaralesxarxes

Convidem a la comunitat educativa i als centres escolars a una reflexió conjunta sobre l’ús de les xarxes socials amb l’objectiu de millorar la protecció dels infants en l’àmbit digital.

Per què el repte #capcaralesxarxes?

Convidem a la comunitat educativa i els centres escolars a una reflexió conjunta sobre l’ús de les xarxes socials amb l’objectiu de millorar la protecció dels infants en l’àmbit digital.

• Reflexionem conjuntament sobre l’ús que en fem de les xarxes socials.
  • Respectem el dret a la privacitat i intimitat digital dels infants.
  • Evitem situacions incòmodes a l’aula vinculades als drets d’imatge de l’alumnat.
  • Revisem les recomanacions del departament d’Educació i de l’ACDCAT.
  • Expliquem el nostre projecte educatiu sense mostrar-ne els protagonistes.
  • Millorem el benestar de l’alumnat executant una segona acció posterior al manifest Desmòbilitza’t.

Quin consulti les xarxes socials de l’escola GEM aquest curs probablement percebrà que no s’hi difonen els rostres de l’alumnat. No s’hi faran visibles les cares dels infants malgrat que aquests tinguin signats els drets d’imatge per part de les seves famílies. És una mesura que vol respectar el dret a la privacitat i intimitat dels nens i les nenes i que pretén promoure la reflexió i el debat sobre l’ús de les xarxes socials per part d’adults i adolescents, però també, i especialment, per part de centres educatius o entitats que comuniquen la seva tasca a través d’aquest tipus de canals.

Comunicar el projecte educatiu

Tal com ja porten a terme altres centres que han servit de model al GEM, el contingut que es publica aquest curs a les xarxes de l’escola es basa en la narració del projecte educatiu més enllà de mostrar els protagonistes dels processos d’aprenentatge. Això facilita la tasca del professorat, evita situacions incòmodes a l’aula, i impedeix en última instància, que les imatges dels alumnes es perdin a internet, permetent-ne l’ús sense control per a qualsevol usuari

La mesura proposada per l’escola GEM segueix les recomanacions d’institucions com l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) que alerta que “la sobreexposició d’imatges de l’alumnat al web i a les xarxes socials dels centres educatius té efectes en la seva privacitat, amb independència que es compti amb el consentiment. La pèrdua de control sobre les imatges fa que qualsevol persona les pugui utilitzar de manera indefinida”. A més, el departament d’Educació també explicita en les seves recomanacions als centres educatius que “per informar de les activitats al públic en general cal publicar imatges en les quals l’alumnat no sigui clarament identificable”.

Bona acollida per part de les famílies

La mesura #capcaralesxarxes així com el debat sobre l’ús de les xarxes socials ha tingut molt bona acollida per part de les famílies de l’escola. El repte presentat servirà per emprendre un seguit d’accions durant el curs, entre les quals xerrades informatives o trobades amb la comunitat educativa i altres centres educatius.

Usos, riscos i recomanacions

Consulta la informació sobre la protecció de dades personals als centres educatius i les pautes de difusió d’imatges de menors i joves als centres educatius, segons el departament d’Educació i l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT).

Departament d'Educació

Departament d’Educació

Revisa les infografies publicades. pel departament d’Educació sobre la protecció de dades personals als centres educatius.

APDCAT

Informa’t sobre les pautes de difusió d’imatges de menors i joves als centres educatius segons l’APDCAT.

Desmòbilitza't

Desmòbilitza’t

Eines per a posposar la compra del primer mòbil dels adolescents als 16 anys.