Talent emprenedor als TdR del GEM

Talent emprenedor als TdR del GEM

L’alumnat de 2n de Batxillerat ha presentat els seus Treballs de Recerca després de mesos d’investigació i anàlisi.

El Tecnocampus-UPF (Universitat Pompeu Fabra) s’ha vestit de gala aquest divendres 26 de gener amb motiu de la presentació dels Treballs de Recerca (TdR) de l’alumnat de 2n de Batxillerat. Es tracta de l’exposició pública del resultat d’un any i mig de feina d’investigació i anàlisi sobre un tema lliure que escull l’alumne i que rep la tutoria d’un docent de l’escola i la mentoria del Tecnocampus amb la finalitat d’obtenir la certificació de la competència emprenedora.

Un total de 22 noies i nois han presentat els seus TdR aquest 2024 vinculats a diferents àrees acadèmiques i sobre temes tan diversos com l’anàlisi del futur de la intel·ligència artificial; l’evolució del sector hoteler a Barcelona des de la pandèmia; la inclusió en el món de la vela; la possible creació de pluja artificial o l’evolució de les XXSS (xarxes socials).

Al hall de l’edifici, alumnat i famílies esperen amb impaciència el seu torn. En Marcel confessa que “està nerviós”, com la Carla, que s’asseu al costat dels seus pares i la seva germana. La Queralt, en Jaber i en Pol ja han acabat. Consideren que els ha anat bé i recomanen al futur alumnat de 4t d’ESO que escullin un tema que els agradi: “Jo vaig començar amb una investigació que no em convencia i al final la vaig canviar. Va ser la decisió més encertada que vaig prendre”, comenta en Pol. “Jo vull estudiar enginyeria aeroespacial, i per això he fet el meu TdR sobre el modelatge d’una avioneta. Els recomanaria que si no tenen clar quin grau volen estudiar, el TdR els pot ajudar en aquest sentit”, afegeix la Patrícia.

Els nervis de l’espera

Exposar davant un tribunal

La IA podrà substituir el talent humà?

Construir el prototip d’una avioneta

A més dels alumnes de 2n de Batxillerat, alguns nois i noies de 1r han assistit a la presentació dels TdR per saber què els espera l’any vinent: “Volia saber quins aspectes havia de tenir clars, especialment vinculats als ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible). Hi ha un treball molt relacionat amb el meu, que parla de la pluja artificial. M’ha sorprès que tothom sigui tan emprenedor i això m’ha agradat molt”, destaca l’Alba.

Competència emprenedora

A més de complir amb la metodologia establerta, desenvolupar les competències generals per a la recerca, arribar a algun tipus de conclusió, aportar proves i fer una bona exposició, el tribunal també valora la competència emprenedora del TdR i és que el GEM és la primera escola de Mataró que certifica aquesta aptitud a través d’un programa en aliança amb el Tecnocampus. L’objectiu del projecte és el de certificar l’adquisició d’habilitats emprenedores seguint el marc europeu EntreComp. “Identifiquem si són capaços de reconèixer les oportunitats; analitzem quines bones o males pràctiques han identificat en l’àmbit de la sostenibilitat; si saben gestionar els recursos, és a dir, què haig de fer jo per tirar endavant la solució innovadora a la qual he arribat i finalment si saben utilitzar diferents recursos i eines per a mostrar-nos aquest treball de camp que realitzen”, explica Màrian Buil, titular en emprenedoria i innovació del TecnoCampus.

Màrian Buil, titular en emprenedoria i innovació del Tecnocampus

La família, un acompanyament a l’ombra

El suport emocional de l’entorn de l’alumnat és un factor de pes durant el procés de desenvolupament del TdR. Tot i que poden no saber-ne del tema, segons les famílies és important acompanyar i escoltar: “L’hem orientada, acompanyada i ajudada aportant la nostra experiència en la mesura del possible”, explica el pare de la Carla. “Crec que és important ser oients actors per veure com evoluciona el treball i fer la lectura d’allò que hi ha escrit. A partir d’aquí, opinar és difícil perquè poden ser temes força complicats”, conclou el pare d’en Marcel.