La filosofia maker centra les accions del nou Pla Estratègic de l’escola GEM

La filosofia maker centra les accions del nou Pla Estratègic de l’escola GEM

El centre mataroní presenta les principals línies d’actuació pels pròxims sis anys, en un acte a la Fundació Iluro que reuneix a prop d’un centenar de persones.

La Fundació Privada Grup Escoles Mataró, escola GEM, ha presentat aquest dijous 7 de març el nou Pla Estratègic Enlaira’t (2024-2030). En un acte dinàmic i molt participatiu, el centre ha definit les principals línies d’actuació que marcaran el projecte educatiu de l’escola els pròxims sis anys, centrades en la filosofia maker i l’ètica hack. Toni del Río, responsable d’innovació del GEM, ha compartit amb l’audiència de quina manera els valors d’aquest nou ideari es traslladaran al projecte educatiu del centre:

“Els valors de la filosofia maker encaixen perfectament amb allò que fa créixer a l’alumnat a partir de les seves vivències a l’escola, pensant amb les mans, conceptualitzant les seves idees, potenciant l’error, no criminalitzant la còpia d’una idea amb l’objectiu de portar-la a un altre nivell o obrint espais físics d’experimentació i de lliure circulació a l’aula”.

Acte de presentació Pla Estratègic 2024-2030

Per què necessitem un Pla Estratègic?

Montse Paradeda, directora pedagògica de l’escola GEM

Què vol dir filosofia maker i ètica hack?

Toni del Río, cap d’innovacio de l’escola GEM

Quina és la finalitat del Pla Estratègic?

Gerard Valls, gerent de l’escola GEM

Terúlia amb exalumnes

Núria Radó, doctora en Biomedicina; Marta Bach, exwaterpolística olímpica i Mònica Vives, actriu i cantant recorden el seu pas pel GEM

El futur de la transformació educativa

Alícia Berlanga, mànager de l’Edutech Cluster Barcelona

Enlaira’t amb el GEM

La filosofia maker sumada a l’ètica hack que té en compte tres paràmetres essencials:  els valors (identitat, tradició, territori, cultura, llengua); la llibertat (per escollir itineraris, projectes i participar de les decisions, potenciant una comunitat compromesa i proactiva amb el món) i el respecte (a la diversitat existent a tota la comunitat educativa reforçant les habilitats personals i socials) seran l’eix de les 15 accions estructurals del Pla Estratègic 2024-2030 de l’escola GEM, que es divideixen en 5 àrees o comissions d’execució: àrea de governança, àrea d’ideació, àrea de comunitat, àrea de la persona i àrea de benestar:

“Aquest PE requereix d’una governança que lideri el projecte en aliança amb altres entitats i organitzacions de la ciutat i de la comarca; ens porta a definir amb quines metodologies aplicarem la filosofia maker i l’ètica hack a l’aula; ens demana pensar quins espais i instal·lacions necessitarem per a portar a terme aquest projecte i ens porta a reflexionar sobre com enfortir la comunitat, apostant per una educació 360º i vetllant per una educació per a tota la vida (0-100). A més, aquest és un projecte humanístic fet per persones i per a les persones. Ha de ser un procés fluid pels educadors i que innovi en l’acompanyament. També dedicarem esforços a la cura del benestar de tots aquells que participen de la vida de l’escola, especialment del seu alumnat”, ha definit Gerard Valls, gerent de l’escola GEM.

El resultat d’un procés participatiu

El procés de creació del Pla Estratègic 2024-2030 de l’escola GEM és el resultat d’un camí de 2,5 anys de durada, en el qual hi han participat experts d’àmbits diversos, així com la mateixa comunitat educativa del centre. Es va iniciar a la segona meitat del curs 2021-2022 i ha finalitzat el gener del 2024.

“La clau d’aquest Pla Estratègic radica en la seva capacitat de transformació i inspiració perquè el nostre alumnat sigui agent de canvi. No ens conformem a reproduir simplement el món actual, aspirem a dotar-los amb les eines necessàries per a construir i transformar una realitat més justa i sostenible amb l’ajuda de metodologies pedagògiques, basades en l’ètica hack i la filosofia maker”, ha destacat Montse Paradeda, directora pedagògica del GEM.

Paradeda, també va donar a conèixer els motius que han portat a l’elaboració d’aquest document com el “context disruptiu, d’acceleració i canvis constants a nivell cultural, econòmic, social i laboral”; la “identificació de noves fonts d’oportunitats”; el contagi “d’un projecte col·lectiu i il·lusionant”; la voluntat de “millorar la societat i transformar-la” i la “creació d’un impacte positiu en la societat, promovent una millora social i ambiental, mitjançant l’educació inspiradora, l’aprenentatge actiu i col·laboratiu i el foment de valors com la creativitat”.

L’ús de la tecnologia en el món educatiu

Alícia Berlanga, mànager de l’Edutech Cluser, va protagonitzar la ponència inaugural centrada en les noves tendències tecnològiques que s’aplicaran al sector educatiu els anys vinents. Berlanga també va moderar un col·loqui amb tres exalumnes del centre vinculades a l’àrea científica, artística i esportiva. Núria Radó, doctora en Biomedicina, Mònica Vives, actriu i cantant i Marta Bach, exwaterpolista olímpica, van recordar el seu pas per l’escola, destacant els valors de convivència, respecte, compromís i exigència acadèmica i recordant la celebració de les tradicions així com aquells membres del professorat que van ser claus en la seva trajectòria acadèmica. La presentació del Pla Estratègic Enlaira’t de l’escola GEM va culminar amb el vol conjunt d’avions de paper creats pel públic de la sala com a representació del símbol del document que es podrà consultar pròximament al web www.enlairat.cat.