El GEM participa en el debat electoral “Acords per al futur”

El GEM participa en el debat electoral “Acords per al futur”

Els candidats s’han posicionat sobre les demandes que les escoles d’iniciativa social reclamen en un manifest conjunt.

Al voltant de 300 representants de les escoles d’iniciativa social de Catalunya han assistit aquest dimecres 24 d’abril al debat electoral “Acords per al futur”, organitzat per l’Escola de la Gent, entitat que agrupa més de 687 escoles concertades d’arreu del territori, que representen més del 30% d’alumnat del país.

Quan falten poques setmanes per la celebració de les eleccions al Parlament de Catalunya, l’acte ha volgut conèixer els compromisos que els candidats dels diferents partits polítics tenen amb relació a les demandes que les quatre patronals que representen l’Escola d’Iniciativa Social (entre les quals Agrupació Escolar Catalana -AEC- que integra el GEM) han redactat conjuntament al manifest “Acords per al futur”.

Esther Niubó, en nom del PSC, Mònica Palacín per ERC, Anna Erra de Junts+Puigdemont per Catalunya, Manuel Acosta de VOX, Juan Carles Gallego en nom d’En Comú Podem i Àngels Esteller del PP han debatut sobre l’infrafinançament, el reforç de les plantilles o els recursos per a l’escola inclusiva de les escoles d’iniciativa social de Catalunya.

Els candidats polítics han acordat unànimement corregir el dèficit de finançament de l’escola concertada així com incrementar les plantilles, amb algunes propostes més concretes destinades a desburocratitzar les tasques de les direccions o millorar qualitativament i quantitativament les condicions de treball dels docents. Uns compromisos que han tingut més divergència en altres reclams de l’escola concertada vinculats als recursos de l’escola inclusiva o en un gran pacte educatiu de país al marge d’ideologies polítiques.

A continuació destaquem els punts clau que recull el document “Acords per al futur”, segons les dades de l’informe Estimació del cost de la plaça escolar catalana publicat pel síndic de greuges el juliol del 2020:

• 1.- La gratuïtat de l’ensenyament per complir el pacte contra la segregació escolar. Segons el síndic de greuges, “el dèficit de finançament públic provoca que part del servei educatiu que presten els centres s’hagi de finançar per mitjà de les aportacions de les famílies, la qual cosa resulta contradictòria amb el principi de gratuïtat que regeix el nostre sistema educatiu”.
  • 2.- Incrementar les plantilles docents als centres d’iniciativa social en la mateixa proporció que els centres públics. Dotar els centres concertats d’alta o molt alta complexitat del personal que els pertoquen pel seu nivell de vulnerabilitat. Segons l’informe del síndic de greuges l’any 2019 l’escola d’iniciativa social tenia un dèficit de 1.823 professors, una discriminació especialment crítica en centres d’alta complexitat.
  • 3.- Que tot l’alumnat vulnerable rebi el finançament necessari per la seva escolarització. Dotar d’aules d’acollida i suports d’atenció a l’educació inclusiva de manera anàloga als centres públics. Actualment l’Escola d’Iniciativa Social té el 14% d’alumnat vulnerable, el mateix que la pública, però no rep ni el mateix finançament ni els mateixos suports.
  • 4.- Establir un acord polític de suport ampli que doti d’estabilitat el Servei d’Educació de Catalunya i que garanteixi que el model d’escola catalana pugui ser l’instrument més eficaç d’integració social i progrés.

Segons declaracions al debat de la portaveu de l’Escola de la Gent, Meritxell Ruiz, “els centres d’iniciativa social són centres educatius compromesos amb l’excel·lència i equitat del sistema educatiu (…) amb un fort compromís amb els més vulnerables amb més de 62.000 alumnes amb necessitats educatives a les nostres escoles. (…) La nostra demanda és clara i senzilla i és (..) que tots els alumnes han de poder tenir una escolaritat gratuïta i així les famílies no hauran de compensar el dèficit de recursos públics (…)”.